شیوه تولید لوله مانیسمان

۱۱۶

شیوه تولید لوله مانیسمان

شیوه تولید لوله مانیسمان فرآیندی مبتنی بر سوراخ‌کاری قطعات شمش فولادی است که توسط برادران راینهارد و ماکس مانیسمن در اواخر قرن نوزدهم اختراع شد. این روش برای اولین بار این امکان را فراهم کرد که از یک قطعه شمش، لوله‌ای توخالی و بدون درز با دیواره ضخیم تولید شود.

در دهه 1880، در حالی که برادران مانیسمن مواد اولیه را برای کارخانه فایل‌سازی می‌چرخانیدند، متوجه شده بودند که میله‌هایی که در یک زاویه نسبت به یکدیگر چیده شده‌اند، می‌‌توانند مرکز شمش را شل نمایند و باعث باز شدن آن شوند. بر اساس ایده جسورانه استفاده سیستماتیک از این پدیده، آن‌ها موفق شدند یک لوله توخالی و بدون درز از یک شمش جامد تولید کنند. اختراع لوله‌های بدون درز مانیسمان، انقلابی در تولید خطوط لوله، ساخت وسایل نقلیه و مهندسی مکانیک به وجود آورد.

مراحل تولید لوله مانیسمان

در تولید لوله مانیسمان، عموماً لوله‌های بدون درز با کشش و نورد شمش‌های فولادی استوانه‌ای تولید می‌شوند. البته ممکن است در فرآیند تولید این لوله‌ها از شمش‌های چهارگوش استفاده شود. اما به دلیل صرف هزینه زیاد در مرحله گردکردن و تاب‌گیری، مقرون به‌صرفه نمی‌باشد. نکته قابل‌توجه در تولید لوله‌های بدون درز مانیسمان این است که تولید از سایزهای بزرگ‌تر به کوچک‌تر انجام می‌شود. در این بخش از مقاله شیوه تولید لوله مانیسمان بدون درز بیان شده است.

مراحل تولید لوله مانیسمان

  1. برشکاری شمش فولادی

ابتدا متریال مناسب انتخاب می‌گردد. پس از انتخاب فولاد، قطعه‌ای از شمش آن به شکل استوانه و در اندازه و سایز مناسب بنا به سفارش مشتریان برش داده می‌شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هر چه مواد اولیه کیفیت بیشتری داشته باشد، لوله تولیدشده مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر خواهد بود.

  1. گرمادهی و حرارت

در این شیوه تولید لوله مانیسمان پس از برشکاری زمان گرمادهی فرا می‌رسد. در این مرحله شمش فولادی به‌وسیله کوره‌های القایی الکتریکی یا کوره‌های قوسی، تا دمای 1200 الی 1300 درجه حرارت می‌بیند و سرخ می‌شود. میزان سرخی شمش تا حدودی به‌اندازه قطعه بستگی دارد. سپس شمش گرم‌شده توسط دستگاه پرس سوراخ می‌شود.

  1. گرد کردن شمش گداخته

در مرحله بعد به‌منظور کاهش خطا در تولید لوله مانیسمان، با استفاده از دستگاه النگاتور شمش حرارت دیده در غلتک‌های دوار می‌چرخد و کاملاً به استوانه‌ای بدون انحنا تبدیل می‌شود.

  1. شلیک سمبه

پس از گردکردن شمش گداخته، نوبت به شلیک سمبه می‌رسد. معمولاً سمبه میله‌ای از جنس فولاد است که نوک‌تیز دارد. ولی طول سمبه با توجه به‌اندازه لوله بین 6 تا 12 متر متغیر می‌باشد. در این مرحله از شیوه تولید لوله مانیسمان، سمبه با حرکت چرخشی و با سرعت بالا وارد مرکز شمش استوانه‌ای می‌شود. در نهایت از یک قطعه شمش فولادی تو پر و استوانه‌ای شکل، یک لوله توخالی استوانه‌ای و بدون درز به وجود می‌آید. 

  1. تاب‌گیری

به دلیل اینکه سمبه با سرعت زیاد وارد شمش می‌شود، امکان ایجاد موج یا ناصافی روی لوله وجود دارد. بنابراین در این مرحله، لوله که هنوز حرارت دارد، از غلتک‌های دوار عبور می‌کند و فرایند تاب‌گیری انجام می‌شود.

  1. خارج کردن سمبه

پس از تاب‌گیری لوله، برای خارج کردن سمبه از جک استفاده می‌شود. محصول نهایی این مرحله، یک لوله کوتاه  با دیواره ضخیم است.

  1. کشش لوله فولادی

در این مرحله، هر دو انتهای لوله‌های کوتاه و ضخیم در محلی ثابت می‌شوند و چند بوش با اندازه متفاوت از آن عبور می‌کند. در نتیجه، لوله با توجه به سایز موردنظر کشیده می‌شود و به حالت گرد در می‌آید. قبل از انجام این مرحله، هر دو انتهای لوله تیز و برنده بود.

  1. خنک شدن لوله

اگرچه تا پایان کشش لوله، کمی از حرارت لوله کم می‌شود، اما لوله به‌طور کامل سرد نمی‌گردد. به‌منظور خنک کردن لوله آن را از تونل‌هایی عبور می‌دهند که آب سرد به لوله‌ها پاشیده شود.

  1. برش لوله

می‌توان در مرحله کشش، لوله‌های مانیسمان را با توجه به ضخامت آن‌ها، تقریباً تا طول ۲۰ الی ۲۴ متر تغییر داد. اما در این مرحله، لوله‌ها طبق استاندارد و بسته به‌اندازه موردنیاز مشتریان، در سایزهای ۶ یا ۱۲ متری برش داده می‌شوند.

  1. تمیز کردن و اسیدشویی

پس از برش لوله، طی فرآیند تمیزکاری، ضایعات و پوسته‌های سطح داخل و خارج آن به‌وسیله اسید و دیگر حلال‌ها شسته می‌شوند.

  1. کونیک و ماشین‌کاری لوله

پس از تمیزکاری، هر دو انتهای لوله مانیسمان با استفاده از دستگاه کونیک صاف و تخت می‌شود. این امر به دلیل تسهیل جوشکاری انجام می‌گردد.

  1. سمباده کاری و پولیش سطح لوله

به‌منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی و ایجاد ظاهری زیبا، سطح بیرونی برخی از لوله‌هایی که به روش مانیسمان تولید می‌شوند، به‌وسیله روغنی مخصوص پولیش و تسطیح می‌گردند.

  1. رنگ‌کاری لوله

در تولید لوله مانیسمان ممکن است به سفارش مشتری، سطح لوله رنگ‌کاری شود. برای رنگ کاری لوله مانیسمان معمولاً از رنگ پرایمر و به دلیل عایق‌کاری لوله انجام می‌گردد.

  1. بسته‌بندی

بسته‌بندی لوله مانیسمان آخرین مرحله تولید لوله به این روش می‌باشد. معمولاً تعداد لوله‌ها در هر بسته، طبق استاندارد کارخانه یا بسته به سفارش مشتری مشخص می‌گردد. سپس لوله‌ها به‌صورت شش‌وجهی و محکم به‌وسیله  تسمه بسته و برای بارگیری تحویل داده می‌شوند.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد تولید لوله مانیسمان، فرآیندی است که لوله‌های بدون درز با کشش و نورد قطعات شمش فولادی استوانه‌ای درست می‌شوند. در این شیوه تولید لوله مانیسمان شمش استوانه‌ای تا 1200 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند و سرخ می‌شود. با ورود سنبه فولادی به شمش استوانه‌ای، حفره‌ای در آن ایجاد می‌گردد و این لوله توخالی طی مراحل گرد کردن و تاب‌گیری صاف و یکدست می‌شود.

فروش لوله مانیسمان

تاریخچه و فرآیند تولید لوله مانیسمان :

همان‌طور که گفته شد تولید لوله مانیسمان، فرآیندی است که لوله‌های بدون درز با کشش و نورد قطعات شمش فولادی استوانه‌ای درست می‌شوند. در این شیوه تولید لوله مانیسمان شمش استوانه‌ای تا 1200 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند و سرخ می‌شود. با ورود سنبه فولادی به شمش استوانه‌ای، حفره‌ای در آن ایجاد می‌گردد و این لوله توخالی طی مراحل گرد کردن و تاب‌گیری صاف و یکدست می‌شود.

 

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر پاسارگاد با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات بسته شده است.