لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE

۵۲

لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE

لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE از پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. این ماده اولیه ویژگی‌های خاصی را به لوله‌ها می‌بخشد و مزایایی دارد که باعث محبوبیت فراوان این نوع از لوله‌ها شده است. لوله‌های HDPE دارای ویژگی‌های مثبت فراوانی همچون کیفیت بالا، قابلیت اطمینان لوله و اتصالات، سهولت بارگیری و حمل‌ونقل لوله هستند. همچنین اتصالات پلی‌اتیلن نیز به دلیل وزن نسبتاً کم، نصب سریع و آسان، لوله‌های اچ دی پی ای را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پروژه‌های مختلف تبدیل کرده‌اند. در ادامه، بیشتر به این نوع از لوله‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE

لوله‌های HDPE یا اچ دی پی ای شعاع خمشی خوبی دارند و در دماهای بسیار پایین در برابر ضربه و فشار مقاومت بسیار خوبی از خود بروز می‌دهند. همچنین محیط‌های اسیدی و بازی و همچنین بسیاری از محلول‌ها و مواد شیمیایی، تأثیر مخربی روی این نوع از لوله ها ندارند. این موضوع را می‌توان یکی از مهم‌ترین مزایای لوله HDPE و اتصالات آن دانست. مواد پلی‌اتیلن مورداستفاده برای تولید لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE با مواد پلی‌اتیلن مورداستفاده برای تولید سایر محصولات ساخته‌شده از پلی‌اتیلن، متفاوت است. پلی‌اتیلن در پایه‌های مختلف موجود می‌باشد و هر یک از آنها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های اصلی لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE

در این بخش به ویژگی‌های لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE به طور مفصل خواهیم پرداخت.

وزن کم

لوله‌های اچ دی پی ای وزن کمتری نسبت به سایر لوله‌ها مانند لوله‌های فولادی و بتنی دارند که حمل، بارگیری و نصب آن‌ها را آسان می‌کند. مقاومت در برابر دماهای بسیار پایین، استحکام و دوام تنش فشاری و تنش کششی و خاصیت ارتجاعی بالای پلی‌اتیلن به کاربر امکان حمل و نصب آسان لوله‌های اچ دی پی ای را برای اجرای پروژه‌های مختلف صنعتی می‌دهد.

مقاوم در برابر ضربه

مقاومت بسیار بالای لوله‌های اچ دی پی ای در برابر ضربه، نیاز به فشار بیشتر لوله و اتصالات آن و در نتیجه خرید تجهیزات ضدضربه را بی‌نیاز می‌کند. این ویژگی اجرای آن را بسیار آسان کرده است، هزینه‌ها را در پروژه‌های بزرگ صنعتی به‌شدت کاهش می‌دهد و درعین‌حال ضایعات را به حداقل می‌رساند. همین یک ویژگی می‌تواند دلیل بسیار محکم و قانع‌کننده‌ای برای جایگزینی لوله‌های اچ دی پی ای با انواع لوله‌های بتنی و فولادی باشد.

مقاوم در برابر فرسایش

مقایسه بین پلی‌اتیلن و سایر مواد نشان داده است که لوله‌ها و اتصالات ساخته‌شده از پلی‌اتیلن، مانند لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE در برابر فرسایش بسیار مقاوم هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای بسیار عالی برای انتقال سیالات جامد غیر محلول تبدیل می‌کند. به‌علاوه، آن‌ها به دلیل صلبیت زیاد،  از آسیب جوندگان در امان هستند، زیرا سطح بسیار سخت و مستحکمی دارند.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

یکی از مزایای لوله‌های اچ دی پی ای، آن است که تحت تأثیر محیط‌های شیمیایی اسیدی و بازی قرار نمی‌گیرند. شما می‌توانید لیست کامل مواد شیمیایی غیر مؤثر در لوله‌های اچ دی پی ای و اتصالات آن‌ها را از طریق استانداردهای ساخت این لوله و اتصالات آن بیابید.

سرعت جریان بالا

دیواره داخلی لوله‌ها و اتصالات اچ دی پی ای صاف هستند و زبری بسیار کمی دارند. در نتیجه، سیالات می‌توانند جریان سریعی در داخل آن‌ها داشته باشند. ضریب زبری این لوله‌ها برابر با 0.007 است.

اتصال آسان

لوله‌های HDPE به دو شکل کلاف و شاخه ارائه می‌گردند. استفاده از لوله‌های کلاف اچ دی پی ای، منجر به صرفه‌جویی در هزینه می‌شود، زیرا در اندازه‌های کوچک و مختلف موجود هستند. شاخه‌های لوله اچ دی پی ای را می‌توان به روش‌های مختلف به یکدیگر متصل کرد. طیف وسیعی از اتصالات در بازار موجود است که به‌راحتی اجرا می‌شوند و شبکه حرفه‌ای خط لوله را پوشش می‌دهند.

انعطاف‌پذیری

لوله‌های HDPE شعاع خمش مناسبی دارند و همین امر باعث می‌شود به‌راحتی نصب گردند و نیاز به اتصالات کمتری داشته باشند. شعاع خمش مجاز لوله اچ دی پی ای 20 بیشتر از قطر خارجی آن است. لوله‌های بدون درز اچ دی پی ای با توجه به انعطاف‌پذیری بالایی که دارند، راه‌حلی ایده‌آل برای رفع بسیاری از مسائل و مشکلات نصب و اجرا می‌باشند. در نتیجه نصب و اجرای آن‌ها بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر درمی‌آید.

گستردگی اتصالات اچ دی پی ای

خطوط لوله ساخته‌شده از لوله‌های HDPE در پروژه‌های مختلف نیاز به اتصالات مختلفی دارند که با توجه به نوع پروژه متفاوت خواهد بود. ابعاد و اندازه اتصالات جوشی این لوله بر اساس نیاز مشتری قابل ساخت است. همچنین استفاده از آن‌ها در فاضلاب، مواد شیمیایی، اسیدی و روغنی، آب‌رسانی و خط آب تحت‌فشار نسبت به اتصالات فولادی و آهنی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

کاربرد لوله های بدون درز اچ دی پی ای  HDPE

کاربردهای لوله‌های HDPE به دلیل مزایای فراوانی که دارند، بسیار متنوع است. هرروز شاهد کاربرد جدیدی برای این نوع از لوله‌ها هستیم که اغلب هم نوآورانه و منحصربه‌فرد هستند. انواع لوله‌های اچ دی پی ای به دلیل چگالی بالایی که دارند، در مناطق وسیعی از خطوط لوله شهری، صنعتی، دریایی، حفاری و کشاورزی استفاده می‌شوند. استفاده از لوله‌های اچ دی پی ای در شرایطی مانند روی سطح زمین، حالت مدفون، وضعیت شناور و سطوح زیرسطحی آزمایش شده‌اند و توانایی و کارایی آن‌ها به اثبات رسیده است. این لوله‌ها ظرفیت انتقال آب آشامیدنی، فاضلاب، مواد شیمیایی، دوغاب‌ها و ضایعات و گازهای خطرناک را دارند. موارد کاربرد لوله‌های HDPE به‌صورت فهرست‌وار به شرح زیر است:

  • شبکه‌های آب‌رسانی شهری و روستایی
  • شبکه‌های فاضلاب شهری و روستایی
  • شبکه‌های گازرسانی
  • شبکه‌های زهکشی
  • سیستم‌های مایع و فاضلاب صنعتی
  • سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، قطره‌ای و بارانی یا دوشی
  • سیستم‌های آبیاری متحرک
  • پوشش کابل‌های مخابراتی و فیبر نوری
  • پوشش کابل‌های برق
  • پوشش لوله‌های فلزی
  • به عنوان مجاری تهویه
  • سیستم‌های لایروبی
  • انتقال سیالات شیمیایی و محصولات صنعتی (طبق استاندارد)

جمع‌بندی

لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE به یکی از کاربردی‌ترین لوله‌های موجود در بازار تبدیل شده‌اند و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، ما در این مطلب به آن‌ها پرداختیم. این لوله‌ها در طیف وسیعی از کاربردها جایگزین دیگر لوله‌ها شده‌اند و یا لااقل می‌توان گفت رقیبی بسیار سرسخت برای آن‌ها هستند.

لوله های بدون درز اچ دی پی ای چیست؟

لوله های بدون درز اچ دی پی ای HDPE به یکی از کاربردی‌ترین لوله‌های موجود در بازار تبدیل شده‌اند و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، ما در این مطلب به آن‌ها پرداختیم. این لوله‌ها در طیف وسیعی از کاربردها جایگزین دیگر لوله‌ها شده‌اند و یا لااقل می‌توان گفت رقیبی بسیار سرسخت برای آن‌ها هستند.

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر پاسارگاد با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نظرات بسته شده است.