لوله مانیسمان چیست و انواع لوله بدون درز

۴۰

لوله بدون درز یا همان لوله مانیمسان نوعی لوله فلزی از جنس کربن استیل (فولادی)، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد آلیاژی است که در فرآیند تولید از میان تهی کردن شمش توپر فولادی (Billet) ساخته می شوند. این کار توسط سمبه ای حفره ای درون میله ی سرخ شده از حرارت انجام می شود.

لوله مانیسمان چیست و انواع لوله بدون درز

محصول نهایی لوله مانیسمان به صورت هیدرواستاتیک تست شده و بازرسی می شود و در صورت لزوم پوشش داده می شود. این لوله ها هیچ گونه درزجوشی بر روی خود ندارند

. بر روی سطوح لوله‌های مانیسمان از یک لایه پوشش لاکی استفاده می‌شود که در صورت نیاز به گالوانیزه کردن، استفاده از عملیات سند بلاست (شن‌ زنی) روی سطوح ضروری می‌شود. اولین شخصی که ایده تولید لوله بدون درز را در ذهن خود پروراند فردی به نام مانیسمان در سال ۱۸۸۶ در کشور آلمان بود.

 

مشخصات فنی لوله بدون درز (مانیسمان)

این لوله ها طبق استاندارد متریالی ASTM A106 و ASTM A53 و Gr B API 5L تولید شده و همچنین استاندارد ابعادی لوله مانیسمان ASME B36.10 و ASME B36.19 می باشد. ASME B 36.10 برای لوله های Carbon Steel و ASME B 36.19 برای لوله های Stainless Steel به کار برده می شوند. سایز لوله های فولادی بدون درز از ۸/۱ اینچ (۱۰.۳ میلی متر) تا ۲۴ اینچ (۶۱۰.۴ میلی متر) می باشد.

برای بیان ضخامت لوله های مانیسمان از رده (Schedule) یا روش وزنی استفاده می شود که شامل رده ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰، ۱۶۰ و یا رده STD ،XS و XXS می شوند.

STD به معنی Standard (استاندارد) می باشد.

XS به معنی Extra Strong (سنگین) می باشد.

XXS به معنی Double Extra Strong (فوق سنگین) می باشد.

در فرایند تولید لوله بدون درز از جوشکاری استفاده نمی شود و بوسیله عملیات های حرارتی و با استفاده از سمبه تولید میگردد ، لیست عملیاتی که روی بیلت ها برای تولید یک شاخه لوله سیاه بدون درز انجام میشود به شرح زیر است:

الف) برش

ب)پیش گرمایش

ج)پیرسینگ یا سوراخ کاری

د)گرد و همگن سازی بوسیله دستگاه الانگاتور

ج)سمبه کاری

خ)تاب گیری

چ)جدا سازی سمبه

ف)کروی سازی

ق)کشش لوله و تغییر طول

ث) خنک کاری

ص) عملیات نهایی شامل اندازه گیری ،آزمایش ،کونیک کردن ، پولیش کاری سطح و باندل کردن

 

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

امتیازپست post

نظرات بسته شده است.