تفاوت لوله API و مانیسمان

۴۳

تفاوت لوله API و مانیسمان

با پیشرفت روزافزون صنایع لوله‌سازی در سراسر جهان و تولید لوله‌های جدید و البته بهینه‌سازی لوله‌های قدیمی‌تر، هرساله شاهد ورود لوله‌های جدیدتر و با فناوری مدرن‌تر به بازارهای لوله در جهان هستیم. شناخت تمامی این لوله‌ها و برتری و تفاوت‌های این لوله‌ها نسبت به یکدیگر، برای به‌کارگیری بهتر و مؤثرتر آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. در این مطلب قصد داریم به تفاوت لوله API و مانیسمان بپردازیم.

تفاوت لوله API و مانیسمانمعرفی لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز به لوله‌ای گفته می‌شود که از یک ورق فلزی تولیدشده است و روی سطح آن هیچ‌گونه درز یا نقطه‌جوش و اتصالی وجود ندارد. لوله مانیسمان بر اساس روش ساخت، به لوله‌های نورد گرم و سرد، لوله‌های اکسترود و لوله‌های جک تقسیم‌بندی می‌شود. این لوله بر اساس شکل، دارای اشکال مختلفی مانند گرد، مربع، بیضی، مثلث، شش‌ضلعی، خربزه، ستاره‌ای و غیره است. قطر این لوله‌ها نیز بین ۹۱۰ و ۰٫۳ میلی‌متر متغیر می‌باشد و بسته به کاربرد، با انواع دیواره‌های ضخیم و نازک به تولید انبوه می‌رسد.

لوله مانیسمان در صنایع سنگین مثل حفاری، زمین‌شناسی، استخراج نفت، صنایع پتروشیمی، کارخانه‌های شیمیایی، دیگ بخار و لوله‌های بلبرینگ کارایی دارد. لوله مانیسمان تولیدشده با تمرکز و ظرافت ساخت بالا نیز در صنایع خودروسازی، تراکتورسازی، کشتیرانی و هوانوردی کاربر دارد.

معرفی لوله API

لوله API یک لوله فولاد کربنی است که طبق استانداردهای پتروشیمی آمریکا تولید می‌گردد. از آن برای انتقال نفت، گاز و تقطیرها و مشتقات نفتی استفاده می‌شود. نام این لوله مخفف‌شده مؤسسه پتروشیمی آمریکا (American Petroleum Institute) می‌باشد و شامل لوله‌های بدون درز و جوشی (ERW, SAW) می‌شود. لوله API ساخته‌شده با مواد اولیه پایه B، X42، X46، X52، X56، X60، X65، X70، X80 PSL1 و PSL2 خدمات خشکی، فراساحلی و ترش را پوشش می‌دهند. API 5L نیز استاندارد اجرای لوله فولادی برای سیستم حمل‌ونقل خط لوله و مشخصات خط لوله را شامل می‌گردد.

این لوله فقط برای استفاده در خط لوله و صنایع مرتبط با نفت و میعانات کم فشار و با دمای نه چندان بالا ساخته می‌شود. در نتیجه، از این نظر با لوله‌های دیگر کاملاً متفاوت است. انستیتو پتروشیمی آمریکا مشخصات خاصی را برای استاندارد لوله فولادی ازجمله ابعاد، خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی تعریف می‌کند. امروزه چندین کارخانه لوله‌سازی در سراسر جهان لوله‌های API را طبق استانداردهای مشخص‌شده و برای استفاده در صنایع نفت و پتروشیمی تولید می‌کنند.

تفاوت لوله API و مانیسمان

لوله API به‌صورت لوله جوش داده‌شده تولید می‌شود. از همین‌جا اولین تفاوت لوله API و مانیسمان مشخص می‌گردد. زیرا لوله مانیسمان با روش بدون درز ساخته می‌شود.

لوله‌های جوش داده‌شده که به روش‌های ERW، SAW، DSAW، LSAW، SSAW، HSAW تولید می‌شوند:

  • ERW: مقاومت الکتریکی جوش داده‌شده برای قطر لوله معمولاً کمتر از 24 اینچ
  • DSAW/SAW: جوشکاری با قوس زیرآبی دوگانه که روشی جایگزین نسبت به ERW برای لوله‌های با قطر بزرگ‌تر است
  • LSAW: اره طولی می‌باشد و برای قطر تا 48 اینچ استفاده می‌شود
  • SSAW/HSAW: اره‌ای حلقوی جوش داده‌شده با قوس مارپیچی و قطر لوله تا 100 اینچ

لوله بدون درز به دو شکل لوله بدون درز نورد گرم و لوله بدون درز نورد سرد تولید می‌گردد. نوع تولید بدون درز معمولاً برای لوله‌های با قطر کوچک یعنی کمتر از 24 اینچ است.

برای قطر لوله کمتر از 150 میلی‌متر یا 6 اینچ، از لوله فولادی بدون درز و برای بیشتر از آن، از لوله فولادی جوش داده‌شده استفاده می‌شود. لوله بدون درز با قطر بزرگ نیز وجود دارد. با فرآیند تولید نورد گرم می‌توان قطر لوله بدون درز را تا حداکثر 20 اینچ (508 میلی‌متر) به دست آورد. اما اگر به لوله بدون درز بیش از 20 اینچ نیاز باشد، آن را می‌توان از طریق فرآیندهای انبساط داغ و حداکثر تا قطر 40 اینچ یا 1.016 میلی‌متر ساخت.

لوله API و مانیسمان شباهت‌های زیادی در شکل و کاربرد دارند. اما از تفاوت‌های عمده‌ای هم برخوردار هستند که در زیر نگاهی اجمالی به این تفاوت‌ها خواهیم داشت.

روش ساخت

مهم‌ترین تفاوت لوله API و مانیسمان از نظر نوع ساخت آن‌ها است. در فرآیندی که به ساخت لوله‌ی مانیسمان منجر می‌شود، هیچ‌گونه درز جوش استفاده نمی‌گردد. اما در طرف مقابل، در روند ساخت لوله API و البته از نوع جوش داده‌شده آن از جوشکاری برای درزها استفاده می‌شود.

میزان استحکام

 لوله مانیسمان نسبت به لوله API از استحکام بیشتری برخوردار است و می‌توان گفت بیشتر عمر می‌کند.

ضخامت

دیگر تفاوت لوله API و مانیسمان بیشتر بودن ضخامت لوله مانیسمان است.

کاربرد و نوع مصرف

لوله‌ی مانیسمان به دلیل دارا بودن ضخامت بالا و اینکه بدون درز می‌باشد، می‌تواند فشار بالایی را تحمل کند. در نتیجه، برای موتورخانه‌ها و انتقال گاز و بخارهای پرفشار مناسب‌تر است. اما لوله‌ی API، ضخامت کمتری دارد و برای سیالات کم فشارتر مانند نفت و میعانات استفاده می‌شود.

قیمت

قیمت لوله‌ی مانیسمان از لوله API بیشتر است.

وزن

وزن لوله‌های مانیسمان نسبت به لوله‌های API بیشتر می‌باشد. دلیلش این است که مواد اولیه ساخت لوله مانیسمان شمش فولادی می‌باشد. اما در ساخت لوله‌ی API از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

برای انتخاب لوله مناسب در پروژه‌های مختلف، باید از تفاوت‌ها و شباهت‌های لوله‌ها آگاه باشیم تا دست به انتخاب درستی بزنیم. لوله API دارای درز است و برای انتقال میعانات کم فشارتر و با دمای نه‌چندان بالا گزینه بسیار اقتصادی‌تر نسبت به لوله مانیسمان یا بدون درز محسوب می‌شود.

 

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

امتیازپست post

نظرات بسته شده است.