کاربرد لوله مانیسمان در صنایع مختلف چیست

۳۳

کاربرد لوله مانیسمان

لوله‌ مانیسمان بسیار کاربردی است و برای موارد زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول که از جنس غیرفلزی ساخته‌شده است، محبوبیت زیادی دارد و در صنایع گوناگون از آن استفاده می‌شود. از این ‌‌رو، ما در این مقاله قصد داریم به معرفی و کاربرد لوله مانیسمان بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

به‌طورکلی، لوله‌های فلزی با استفاده از دو فرایند مجزا تولید می‌شوند. برخی از آنها با نام لوله‌های درزدار، با استفاده از جوش‌های مستقیم یا حتی مارپیچ تولید می‌گردند. بعضی دیگر هم که با نام لوله‌ بدون درز شناخته می‌شوند که همان لوله مانیسمان است.

از نام این دو لوله کاملاً ویژگی‌های آنها مشخص می‌باشد. برخی از افراد گمان می‌کنند که اگر جوشکاری در لوله‌ درزدار به‌خوبی انجام شود، کاملاً مستحکم خواهد شد. درحالی‌که اصلاً چنین نیست و امکان دارد که بعد از مدتی دچار ترک‌خوردگی، شکستگی و… شود. در ادامه، برای این‌که کاربرد لوله مانیسمان را بدانید، در ابتدا با تاریخچه آن آشنا خواهید شد. این تاریخچه به شما نشان می‌دهد که استفاده از این نوع لوله از مدت‌ها قبل رواج داشته و یک محصول نوپا نمی‌باشد.

تاریخچه لوله مانیسمان

شرکت مانیسمان که با همین نام در بین عموم شناخته می‌شود، در سال 1890 توسط راینهارد و مکس مانیسمان تأسیس شد. این دو برادر آلمانی در سال 1885 این روش را ابداع کردند و باعث ایجاد انقلابی عظیم در حوزه خطوط لوله شدند. مهم‌ترین هدف این شرکت از ابتدا تاکنون، تولید لوله‌های بدون درز بوده است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر دوسلدرورف آلمان قرار داشت و با چندین شرکت تجاری موفق، همکاری خود را آغاز کرد. بعد از گذشت چند سال، شرکت وودافون آن را در سال 1999 خریداری کرد.

مشخصات لوله مانیسمان

بعد از آشنایی با تاریخچه این محصول، وقت آن رسیده که با ویژگی‌ها و مشخصات اساسی آن نیز آشنا شوید. مهم‌ترین موضوعی که برای کاربرد لوله مانیسمان باید بدانید، این است که با استفاده از تمام استانداردها و گواهی‌های ممکن ساخته می‌شود. برای ساخت این لوله‌، غالباً از دو استاندارد مهم استفاده می‌کنند. لوله‌های فولادی با استاندارد ASME B36.10 و همچنین لوله‌های استیلی با استاندارد ASME B36.9 تولید می‌شوند. هر یک از این استانداردها، ویژگی‌های به‌خصوصی مانند ضخامت، قطر، طول و… را تعیین می‌کنند.

کاربرد ابعاد مختلف لوله مانیسمان

حالا شاید برای شما سؤال پیش بیاید که این محصولات در چه ابعاد و اندازه‌ای تولید می‌شوند؟ خوب است بدانید که این امر، تأثیر زیادی بر کاربرد لوله مانیسمان دارد. محصولاتی با سایزهای بزرگ‎‌تر، برای مصارف صنعتی و عظیم‌تر استفاده می‌شوند. این محصولات در ابعاد مختلفی تولید می‌گردند، اما غالباً اندازه آنها از 1.2 تا 36 اینچ می‌باشد. طول آنها نیز حدودا 6 متر خواهد بود. این لوله‌ها در رده‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شوند که هر یک به نوبه خود، کاربردهای فراوانی دارند. این رده‌ها شامل 20، 40 و 80 می‌باشد که در ادامه، با آنها آشنا می‌شوید.

  • رده 20: ضخامت این لوله، بین 2 تا 6 میلی‌متر خواهد بود و اندازه آن هم تقریباً یک تا 12 اینچ می‌باشد. وزن این رده نزدیک به 300 کیلوگرم تخمین زده می‌شود.
  • رده 40: سایز این نوع لوله هم تقریباً از یک تا 12 اینچ و ضخامت آن نیز بین 2 تا 10 میلی‌متر متغیر خواهد بود. وزن این محصول تا حد 500 کیلوگرم هم می‌رسد.
  • رده 80: ضخامت این مدل محصول از 3 تا 9 میلی‌متر خواهد بود و وزن آن هم بین 9 تا 150 کیلوگرم می‌باشد. این مدل لوله از نظر سایزبندی، تنوع زیادی دارد.

کاربرد لوله مانیسمان

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، لوله‌های مانیسمان کاربردهای بسیار متنوعی دارند و در صنایع متفاوتی از آن استفاده می‌شود. این لوله‌های بدون درز، مقاومت بیشتری دارند و برخلاف سایر محصولات، آسیب و شکستگی زیادی به آن‌ها وارد نمی‌شود. همین امر موجب‌شده که بتوان از آن در بسیاری موارد استفاده کرد. زیرا صنایع می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی، از این لوله در تمام مناطق با فشارهای متغیر استفاده کنند. در ادامه، مهم‌ترین مواردی کاربرد لوله مانیسمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

صنایع نفت و گاز

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده لوله‌های مانیسمان، در صنایع نفت و گاز می‌باشد که کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. این محصولات برای لوله‌های نفتی، لوله‌های انتقال گازها و مایعات، لوله‌های پالایش نفت و گاز و درنهایت برای مصارف تأسیساتی استفاده می‌شوند. استاندارد این لوله‌ها در این صنعت، شامل A106، A333، A53 و همچنین AP151 می‌باشد. لوله‌هایی که در این صنایع استفاده می‌شوند، استحکام و مقاومت بسیار خوبی دارند.

ذخیره و انتقال هیدروژن

کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همان طور که می‌دانید، هیدروژن را می‌توان جایگزین خوبی برای سوخت‌های فسیلی در نظر گرفت. اما نکته جالب‌توجه درباره این عنصر، قابلیت خوردگی بالای آن است. بدین ترتیب، مخازنی که آنها را ذخیره یا حمل می‌کنند، باید دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد مخصوصی باشند تا توانایی تحمل این شرایط را داشته باشند. این امر موجب می‌شود که از بروز نشتی جلوگیری شود.

از آنجا که تحمل لوله مانیسمان بسیار بالا است، بهترین انتخاب برای ذخیره و حمل هیدروژن محسوب می‌شود. استاندارد این لوله‌ها ISO 3183 می‌باشد و سطح داخلی آنها بسیار عالی طراحی شده است. این سطح کاملاً صاف می‌باشد و هیچ جوش‌خوردگی در آن وجود ندارد.

صنایع دریایی

کاربرد لوله مانیسمان در صنایع دریایی، از مواردی است که محبوبیت زیادی دارد. این محصولات غالباً در سیستم‌های لوله‌کشی دیگ بخار و سایر بخش‌های کشتی که در برابر فشار دمای بالا هستند، استفاده می‌شود. از این لوله‌ها نه‌تنها در ساخت کشتی، بلکه برای تولید زیردریایی‌ها، فانوس‌های دریایی و حتی سکوی بالگردها هم استفاده می‌شود. زیرا لوله‌های مانیسمان با توجه ‌به قابلیت‎های بالایی که دارند، در برابر همه نوع دما و فشاری مقاوم هستند.

جمع‌بندی

کاربرد لوله مانیسمان تنها به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. این محصول در بسیاری از صنایع دیگر ازجمله در ساخت تجهیزات هیدرولیک، دیگ‌های بخار، عایق کردن کابل فشارقوی برق، مبدل‌های گرمایی و حرارتی و… استفاده می‌گردد. مهم‌ترین دلیل کاربردهای فراوان این نوع لوله‌ها، مقاومت و استحکام بالای آنها است. از این‌رو، می‌توان از این محصول در اغلب صنایع مهم استفاده کرد. این لوله‌ها که با نام بدون درز نیز شناخته می‌شوند، کاربرد بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند.

کاربرد لوله مانیسمان چیست :

کاربرد لوله مانیسمان تنها به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. این محصول در بسیاری از صنایع دیگر ازجمله در ساخت تجهیزات هیدرولیک، دیگ‌های بخار، عایق کردن کابل فشارقوی برق، مبدل‌های گرمایی و حرارتی و... استفاده می‌گردد. مهم‌ترین دلیل کاربردهای فراوان این نوع لوله‌ها، مقاومت و استحکام بالای آنها است. از این‌رو، می‌توان از این محصول در اغلب صنایع مهم استفاده کرد. این لوله‌ها که با نام بدون درز نیز شناخته می‌شوند، کاربرد بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند.

 

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر پاسارگاد با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

 

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات بسته شده است.