کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن

۶۳

کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن

در حرکت به سمت کربن‌زدایی کامل، تا سال 2050 برای تمرکز بر کاهش تولید دی‌اکسید کربن که برای جو زمین بسیار خطرآفرین می‌باشد، استفاده از هیدروژن یکی از استراتژی‌های بسیار مهم تلقی شده است. توسعه اقتصاد هیدروژنی با استفاده از هیدروژن در زمینه‌های صنعتی مانند حمل‌ونقل، انرژی الکتریکی و حرارتی در دهه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود. به همین دلیل، صنایع مختلف در حال هماهنگ کردن خود با این اقتصاد جدید و نوظهور هستند و یکی از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین این صنایع را می‌توان صنعت لوله‌سازی دانست. در این مطلب به کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن خواهیم پرداخت.

معرفی لوله مانیسمان

لوله مانیسمان که به لوله بدون درز نیز معروف است، به لوله ساخته‌شده از فلزی توخالی اطلاق می‌شود که برای ساخت آن از هیچ‌گونه جوشی برای اتصال درزهای آن استفاده نشده است. درواقع فناوری ساخت لوله مانیسمان به‌طورکلی با لوله‌های درزدار متفاوت می‌باشد. کاربرد لوله مانسیمان در ذخیره و انتقال هیدروژن از همین بدون درز بودن لوله مانیسمان ناشی می‌شود. لوله مانیسمان به‌طورکلی برای انتقال سیالات و میعانات مشتق پتروشیمی که اغلب پرفشار هستند، گزینه‌ای بسیار ایده‌آل است.

انتقال و ذخیره هیدروژن به‌وسیله لوله مانیسمان

هیدروژن در جهان ما تقریباً به‌صورت نامحدود در دسترس می‌باشد و به‌عنوان حامل انرژی برای حمل‌ونقل و ذخیره انرژی‌های تجدیدپذیر گزینه‌ای بسیار مناسب است. فن‌آوری‌های برق به گاز باعث می‌شوند انرژی در جایی که نیاز است، قابل استفاده باشد. حمل‌ونقل ایمن هیدروژن در آینده با ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر فزاینده نقش اساسی دارد و این مهم با لوله مانیسمان امکان‌پذیر است. گروه لوله‌سازی مانیسمان عضو شبکه سلول سوختی و هیدروژن (E-Mobility) می‌باشد که بخشی از آژانس انرژی جهانی است. مانیسمان همچنین عضو شبکه‌های مختلف انرژی آلمانی می‌باشد تا توسعه و عرضه فناوری‌های هیدروژن را به بازار با همراهی سایر شرکای صنعتی ارتقا دهد. امروزه کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن بر کسی پوشیده نیست.

پیشرو در تولید لوله‌های انتقال و ذخیره‌سازی هیدروژن

لوله‌های فولادی مانیسمان از فناوری پیل سوختی که یک فناوری آینده‌نگر است، پشتیبانی می‌کنند. حامل انرژی آینده یعنی هیدروژن با تبدیل انرژی‌های تجدید‌پذیر (به‌عنوان‌مثال انرژی باد) به هیدروژن واقعاً دوست‌دار محیط‌زیست است. بقیه اهداف استفاده از هیدروژن نسبت به پاک بودن آن، بسیار فرعی هستند. اتومبیل‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، قطارها یا کشتی‌ها که همگی وسایل حمل‌ونقل می‌باشند، در آینده به سوخت هیدروژنی مجهز می‌شوند. چون صنعت حمل‌ونقل به سرعت، ایمنی و پاکی خط لوله نیازمند است، پس این مهم تنها با لوله‌های بدون درز مانیسمان میسر می‌شود. کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن جایی برای نگرانی در نرسیدن به‌موقع هیدروژن باقی نخواهد گذاشت.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که خود شرکت مانیسمان با راه‌اندازی خط تولید لوله‌های فولادی کم‌کربن، به هدف غایی استفاده از هیدروژن که همانا کاهش تولید دی‌اکسید کربن است، به‌نوبه خود کمک می‌کند.

انرژی بدون توقف با خط لوله مانیسمان

لوله‌های فولادی مانیسمان، نیروی باد را به شکل هیدروژنی انتقال می‌دهند. هیدروژن سازگار با محیط‌زیست را می‌توان با استفاده از فناوری به گاز تولید کرد و در این راه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر (مانند باد، خورشید) استفاده می‌شود. آب را هم می‌توان به‌وسیله الکترولیز به اکسیژن (O2) و هیدروژن (H2) تقسیم کرد. هیدروژن سازگار با محیط‌زیست تولیدشده توسط این فناوری، به‌عنوان یک محیط ذخیره شیمیایی عمل می‌کند و می‌تواند مجدداً به‌عنوان سوخت یا برای تبدیل مجدد به برق استفاده شود. علاوه بر این، فرآیند انتقال نیرو به گاز متاناسیون بعدی را امکان‌پذیر می‌کند که با آن می‌توان گاز طبیعی احیاکننده را از هیدروژن پایین‌دست تولید کرد.

مهم نیست که هیدروژن ذخیره شود یا حمل گردد، زیرا لوله فولادی مانیسمان برای هر دو منظور طراحی شده است و کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن ایده‌آل می‌باشد. صرف‌نظر از این، خط لوله طراحی‌شده با لوله مانیسمان، به‌طور طبیعی امکان انتقال متان یا گاز معمولی را نیز فراهم می‌کند که عمدتاً توسط الکترولیز کربن‌زدایی شده و به هیدروژن تبدیل‌شده‌اند.

چرا استفاده از لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن توصیه می‌شود؟

شرکت مانیسمان از پیشگامان استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت لوله‌ها می‌باشد. به همین دلیل، در پروژه ذخیره و انتقال هیدروژن که بازاری بی‌نظیر را فرا روی تولیدکنندگان صنعتی قرار داده است نیز گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و تقریباً به یکه‌تاز این عرصه تبدیل‌شده است در زیر، دلایل کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن، به‌صورت فهرست‌وار ذکر گردیده‌اند:

  • خواص مکانیکی مواد اولیه مورداستفاده در لوله‌های مانیسمان برای انتقال هیدروژن طراحی شده‌اند.
  • لوله‌های مانیسمان سطوح استحکام مشخصی را در آزمایش‌های کششی شبه استاتیکی ارائه می‌دهند.
  • سطوح داخلی لوله مانیسمان فاقد هرگونه ناپیوستگی یا پستی‌وبلندی است که برای دوام و ماندگاری حمل‌ونقل هیدروژن و پمپاژ یکنواخت آن، امری ضروری می‌باشد.
  • سطوح داخلی لوله‌ها در رابطه با هیدروژن آسیب‌پذیر هستند. اما این آسیب‌ها در لوله مانیسمان با استفاده از فسفر و گوگرد به حداقل می‌رسند و تضمین می‌شود میزان آسیب‌پذیری، کمتر از آنچه در دستورالعمل EIGA مشخص شده است، باقی بماند.
  • استفاده از کربن در لوله‌های مانیسمان به حداقل رسیده است که جوش‌پذیری، اتصال عالی و طول عمر طولانی لوله مانیسمان را تضمین می‌کند و منجر به عملیات کم تعمیر و نگهداری می‌شود.
  • طبق بررسی‌های علمی انجام شده، از دست رفتن هیدروژن هنگام انتقال و ذخیره‌سازی در لوله‌های مانیسمان بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.
  • برای آزادی عمل در طراحی خط لوله انتقال هیدروژن، لوله‌های مانیسمان بسیار انعطاف‌پذیر و در درجه‌های مختلف به تولید می‌رسند. این امر باعث می‌شود اجرای خط لوله در مناطق مختلف جهان با اقلیم‌ها و شرایط متنوع امکان‌پذیر باشد.

جمع‌بندی

شرکت لوله‌سازی مانیسمان نیازی به تعریف و تمجید ندارد و در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنایع لوله‌سازی زبانزد است. این شرکت به پیشگامی و استفاده از فناوری‌های پاک اهمیت فراوانی می‌دهد که باعث شده است کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن نیز مدنظر فعالان عرصه انرژی‌های پاک قرار گیرد.

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر پاسارگاد با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

تولید کننده لوله مانیسمان ؟

شرکت لوله‌سازی مانیسمان نیازی به تعریف و تمجید ندارد و در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنایع لوله‌سازی زبانزد است. این شرکت به پیشگامی و استفاده از فناوری‌های پاک اهمیت فراوانی می‌دهد که باعث شده است کاربرد لوله مانیسمان در ذخیره و انتقال هیدروژن نیز مدنظر فعالان عرصه انرژی‌های پاک قرار گیرد.

گروه لوله‌سازی مانیسمان

گروه لوله‌سازی مانیسمان عضو شبکه سلول سوختی و هیدروژن (E-Mobility) می‌باشد که بخشی از آژانس انرژی جهانی است.

📌 مطالب پیشنهادی :

لوله مانیسمان رده 20

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات بسته شده است.