لوله مانیسمان چیست

۵۵

لوله مانیسمان چیست لوله های فولادی که به منظور انتقال نفت و گاز و سایر محصولات پتروشیمی به کار میرود را میتوان به روشهای گوناگون تقسیم بندی نمود. یکی از روش های تقسیم بندی رایج، روش تولید و ساخت بر مبنای لوله هاست که به دو دسته تقسیم کلی لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) و لوله های درزدار (لوله های جوشی) می شود. در این مقاله شرکت کارا پرنیان شرق به عنوان تامین کننده تخصصی تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به بررسی جامع لوله مانیسمان چیست، روش تولید و کاربردهای آن خواهد پرداخت.

 

لوله مانیسمان چیست
رده لوله مانیسمان چیست؟
لوله مانیسمان عمدتا با شماره رده و سایز، به فروش می‌رسد. رده لوله در واقع اصطلاحی تعریف شده برای لوله‌های مانیسمان و روشی برای مشخص شدن ضخامت آن در بازار است.

 

روش ساخت لوله بدون درز

روش تولید لوله مانیسمان، با روش حرارت شمش فولادی با مقاطع دایره ای یا مربع مستطیل و کشش آن و حرکت روی غلتک ها و عبور از اسکترودهای لوله ساز تولید می شود.

 

 

پس از بازرسی لوله فولادی و در صورت لزوم با عملیات سند پلاست، سطح مقطع لوله را پاکسازی کرده و با روش سرد یا گرم عملیات گالوانیزاسیون انجام می شود. تا از هر گونه زنگ زدگی و پوسیدگی جلوگیری شود.

مهم‌ترین کاربردهای لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان دارای کاربرد ویژه و گسترده‌ای هستند:

1. لوله‌های مانیسمان جهت خطوط فشارقوی

2. لوله‌های مانیسمان استیل جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی

3. لوله‌های مانیسمان جهت خطوط هیدرولیک

4. لوله‌های مانیسمان جهت خطوط نفت و گاز

 

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان چیست؟

لوله های بدون درز Seamless Pipe  یا لوله مانیسمان (لوله مانسمان)، هیچگونه درز یا جوشی ندارند.
برای اولین بار دو بردار آلمانی به نام های رینارد و مکس مانیسمان ( Reinhard and Max Mannesmann ) در سال ۱۸۹۰ موفق به ساخت لوله های فولادی بدون درز شدند و در طول سال ها شرکت این برادران به شرکتی عظیم و چندملیتی به نام مانیسمان (آلمانی – اتریشی) Mannesmannröhren-Werke AG تبدیل می شود، به همین جهت لوله های بدون درز در ایران با نام برند لوله مانیسمان متداول شده است.

انواع لوله های بدون درز براساس مقطع لوله و رده آن چیست؟

لوله های مانسمان را براساس ابعاد مقطع لوله به سه رده پرکاربرد میتوان تقسیم کرد.
لوله بدون درز رده ۲۰، لوله مانیسمان رده ۴۰ و لوله بدون درز رده ۸۰ به صورت تجاری توسط کارخانه ها در طول های ۶ و ۱۲ متری تولید می شود، شرکت لوله سازی دقیق کاوه، کارخانه فولاد اهواز در ایران و نیز کشورهای چین، آلمان، اوکراین، رومانی و روسیه از مطرح ترین سازندگان لوله بدون درز محسوب می شوند.

کاربرد لوله مانیسمان بیشتر در کجاست؟

لوله مانیسمان یکی از پرکاربردترین لوله‌های فلزی است که بسیاری افراد آن را با نام لوله‌های بدون درز نیز می‌شناسند. در ساخت انواع لوله مانیسمان از شمش‌های یکپارچه استفاده می‌شود و همین موضوع باعث شده هیچ درز جوشی در این لوله‌ها وجود نداشته باشد. یک دست بودن لوله‌های مانیسمان موجب شده که استحکام بیشتری نسبت به سایر انواع لوله‌ها داشته باشند و به لوله‌ای پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله نفت و پتروشیمی تبدیل شوند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که مانیسمان نام اولین برند لوله بدون درز تولید شده در دنیا است و همین موضوع موجب شده تا همگان در ایران این لوله را با همین نام بشناسند.این جواب ساده ای به سوال لوله مانیسمان چیست؟ است.

قیمت لوله مانیسمان به چه چیزی بستگی دارد؟

قیمت لوله مانیسمان علاوه بر قیمت آهن، به رده و وارداتی بودن یا نبودن آن بستگی دارد

لوله های مانیسمان به دلیل ساختار یکنواخت و نداشتن هیچگونه درز جوشی مقاومت بسیار بالایی در هر نوع شرایط آب و هوایی را تحمل می کند.

تاریخچه+جنس لوله مانیسمان

لوله مانیسمان برای اولین بار توسط برادران مانیسمان اختراع شد و علت این نام‌گذاری نیز همین است. در میان لوله‌های موجود در بازار لوله‌های فولادی بدون درز اهمیت و کاربرد بسیاری دارند.

این نوع از لوله‌ها روش ساخت ویژه خود را دارند و به دلیل نبود درز در آن‌ها، در صنایع حساس به‌کار برده می‌شوند

مطالب مرتبط:

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات بسته شده است.