لوله جوشی چیست و چگونه تولید می شود؟

۷۶

لوله جوشی چیست و چگونه تولید می شود؟

احتمالاً برخی از شما با نام لوله جوشی آشنا هستید و یا حداقل نام آن را شنیده‌اید. از این‌ رو، شاید بخواهید دقیق‌تر بدانید که لوله جوشی چیست و چگونه تولید می شود؟ ما در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و این مدل لوله‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

لوله جوشی چیست؟

لوله جوشی یکی از انواع لوله است که به‌صورت درزدار تولید می‌شود. اصولاً جنس آن‌ از فولاد است و با استفاده از ورق‌های عریض و طویلی ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که لوله‌های جوشی کاربرد گسترده‌ای در صنایع دارند.  

نحوه تولید لوله جوشی

همان طور که گفتیم، لوله جوشی از ورق تشکیل شده‌است. این ورق‌ها را به‌صورت استوانه‌ای درمی‌آورند و با استفاده از روش به‌خصوصی آن‌ها را به یکدیگر جوش می‌دهند. در نتیجه این فرایند، لوله جوشی ساخته خواهد شد. البته لازم به ذکر است که نوع این لوله‌ها، به نمونه جوشکاری که انجام می‌شود، بستگی دارد. در ادامه، انواع جوشکاری برای تولید لوله‌های جوشی را نام می‌بریم و بررسی خواهیم کرد.

نحوه تولید لوله جوشی

جوشکاری پیوسته (C.W)

یکی از مدل‌های جوشکاری در تولید لوله‌ جوشی استفاده از نمونه پیوسته است. در این روش، ورق‌های فولادی را در کوره می‌گذارند تا به‌خوبی داغ ‌شوند. بعد از گرم شدن کافی این ورق‌ها، از فشار مکانیکی کمک گرفته می‌شود و لبه‌ها را به یکدیگر نزدیک و سپس ادغام می‌کنند. خوب است بدانید که ورق‌هایی که در این روش استفاده می‌شود، به‌صورت کلاف می‌باشد.

جوشکاری لیزری (L.W)

یکی دیگر از نمونه‌های جوشکاری لوله‌ جوشی استفاده از جوشکاری لیزری می‌باشد. در این روش همان طور که از نام آن مشخص است، از لیزر و پرتو اشعه ایکس برای فرایند جوشکاری استفاده می‌شود. این فرایند با استفاده یا بدون به‌کار بردن عملیات حرارتی انجام می‌گردد. حوضچه مذابی در این روش استفاده می‌شود که یک گاز خنثی یا تعدادی از گازها از آن محافظت می‌کنند.  

جوش ترکیبی (C.O.W)

یکی دیگر از نمونه‌های جوشکاری برای تولید لوله جوشی استفاده از روش ترکیبی می‌باشد. همان طور که از نام آن مشخص است، در این روش از دو فرایند جوشکاری استفاده می‌کنند. این فرایندها با استفاده از محافظت گاز خنثی برای ریشه و جوشکاری زیرپودری برای پرکننده و تاج جوش انجام می‌گردد. در این روش، این لوله‌ها با یک یا دو درز طولی مستقیم یا یک عدد جوش حلزونی ساخته می‌شوند.

جوش قوس الکتریکی با گاز محافظ (G.M.A.W)

یکی از نمونه‌های محبوب استفاده از جوشکاری در تولید لوله‌ جوشی به‌کار بردن جوش قوس الکتریکی با گاز محافظ می‌باشد. در این روش، نوعی قوس الکتریکی ایجاد می‌شود که بین بدنه لوله با بار الکتریکی منفی با الکترود پرکننده با بار الکتریکی مثبت به وجود می‌آید.

این امر موجب می‌شود که حرارت بسیار زیادی ایجاد گردد. در نتیجه این گرمای شدید، الکترود و حتی بخشی از طرح حل اتصال هم ذوب می‌شوند. سپس این دو لبه را به یکدیگر جوش می‌دهند. علاوه بر این، گاز خنثی نیز از قوس الکتریکی و همچنین حوضچه مذاب محافظت خواهد کرد.

جوش مقاومت الکتریکی E.R.W

این جوش به همراه هدایت جریان الکتریکی متناوب به بدنه لوله، نوعی جریان الکتریسیته متراکم وارد می‌کند. در نتیجه این فرایند، لبه لوله‌ها به‌صورت خمیری شکل درمی‌آیند. سپس، فشار مکانیکی به ورق‌ها وارد می‌شود و لبه آن‌ها در یکدیگر ادغام می‌گردند. تیغ‌های مخصوصی هم وجود دارند که زائده‌های این لبه‌ها را از بین می‌برد.

این مرحله بسته به درجه سطح تولید و ضخامت لوله، با فرکانس بالا (بیشتر از 70 کیلوهرتز) یا فرکانس پایین (کمتر از 70 کیلوهرتز) انجام می‌شود. این فرکانس واردشده، با استفاده از روش القایی به بدنه لوله منتقل می‌گردد. اگرچه این روش برق زیادی مصرف می‌کند، اما کیفیت بسیار خوبی ارائه می‌دهد. زیرا در این روش، سیستم القاکننده با بدنه لوله فاصله دارد. همچنین لرزش غلتک‌ها هیچ تأثیری بر جوش اتصالی ندارد.

روش‌های تولید لوله جوشی

همان طور که تاکنون متوجه شدید، از چندین نمونه جوشکاری برای تولید لوله‌ جوشی استفاده می‌شود که هرکدام ویژگی‌‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. به‌طورکلی، لوله‌های درزدار یا جوشی با استفاده از دو روش اسپیرال و مستقیم تولید می‌شوند که در ادامه، هر یک را توضیح خواهیم داد.  

تولید لوله جوشی با روش اسپیرال

یکی از روش‌های رایج برای تولید لوله‌ جوشی استفاده از روش اسپیرال است. در این روش، ورق‌ها با استفاده از غلتک به شکل اسپیرال یا حلزونی درمی‌آیند. در روش اسپیرال، قطر لوله با عوض کردن زاویه ورق، تغییر می‌کند. لازم به ذکر است که هزینه این روش نسبت به سایر روش‌های تولید این لوله‌ها ارزان‌تر می‌باشد.

تولید لوله جوشی با روش مستقیم

در این روش، از همان ابتدا ورق‌های فولادی را بر اساس نیاز خود و مطابق با اندازه ضخامت و رول آن‌ها، برش می‌دهند. سپس آن‌ها را بعد از این‌که از غلتک‌های نورد عبور می‌کنند، به‌صورت گرد و لوله‌ای درمی‌آیند. پس از این مرحله، لوله با استفاده از روش جوشکاری با فرکانس بالا یا ذوب الکتریکی ایجاد می‌شود.

کاربرد لوله جوشی

بعد از این‌که متوجه شدید لوله جوشی چیست و چگونه تولید می شود؟ وقت آن رسیده که با کاربردهای این لوله نیز آشنا گردید. همان طور که در ابتدا گفتیم، این لوله‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند و مورداستفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. در ادامه، کاربرد این لوله‌ها را به‌اختصار نام می‌بریم.

  • موتورخانه‌ها
  • گالوانیزه
  • ستون‌های برق تأسیسات ساختمانی
  • خطوط آب‌رسانی گرم و سرد
  • لوله‌های شوفاژ
  • لوله‌های گاز ساختمان‌ها و…

جمع‌بندی

یکی از سوال‌هایی که درباره لوله‌های درزدار برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که لوله جوشی چیست و چگونه تولید می شود؟ ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم. همان طور که متوجه شدید، این لوله‌ها با روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند. همچنین این لوله‌ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

مشاهده آخرین قیمت لوله مانیسمان : کلیک کنید …


لوله جوشی چیست و چگونه تولید می شود؟

یکی از سوال‌هایی که درباره لوله‌های درزدار برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که لوله جوشی چیست و چگونه تولید می شود؟ ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم. همان طور که متوجه شدید، این لوله‌ها با روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند. همچنین این لوله‌ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات بسته شده است.