زانویی چیست و روش تولید زانویی جوشی فولادی

۴۷

زانویی چیست و روش تولید زانویی جوشی فولادی

تولید زانویی گاز به روش گرم

این روش متداولترین روش تولید زانویی فولادی در دنیا می باشد که نسبت به روش سرد دارای هزینه تمام شده بیشتر وسرعت تولید کمتر می باشد اما دارای کبفبت مناسب است. در این روش لوله ها پس از برش خوردن به قطعات مناسب با کمک دستگاهی بنام مندرل از قالب عبور میکنند که قالب درون کوره قرار دارد این قالب شکل عصایی را دارد و از جنس گرمکار می باشد .

زانویی

در یک سیستم لوله کشی اتصال زانویی بیشتر از سایر اتصالات استفاده می شود. استفاده از زانویی باعث می شود به راحتی بتوانیم جهت لوله را تغییر دهیم. زانویی ها در دو نوع 90 درجه و 45 درجه موجود می باشند، اگر چه در هر زاویه دلخواهی می تواند برش کاری شود. زانویی ها در دو نوع شعاع کوتاه و شعاع بلند تولید می شود.

زانویی 90 درجه

زانویی 90 درجه جهت لوله را 90 درجه تغییر می دهد و در دو نوع شعاع بلند و شعاع کوتاه وجود دارد.

زانویی 45 درجه

زانویی 45 درجه بین دو لوله وصل شده و جهت آن را 45 درجه تغییر می دهد.

زانویی شعاع بلند

در زانویی شعاع بلند ، شعاع زانویی 1.5 برابر قطر نامی لوله است. معمولا زانویی شعاع بلند در سیستم هایی استفاده می شود که بایستی افت فشار کمتری داشته باشد. همچنین زانویی شعاع بلند فضایی بیشتر از زانویی شعاع کوتاه را میگیرد.
زانویی شعاع کوتاه

زانویی شعاع کوتاه شعاعی برابر با سایز نامی لوله دارد. زانویی شعاع کوتاه در جایی که به فضایی کمتری نیاز باشد استفاده می شود. این نوع زانویی به دلیل تغییر جهت ناگهانی در مسیر لوله افت فشار بیشتری دارد.

زانو شعاع کوتاه

در موارد مصرف بر اساس آن که بخواهیم خطوط لوله را در چه زوایه ای نسبت به هم قرار دهیم از هر کدام از این زانوها استفاده خواهیم کرد. درصورتی که نیاز به تغییر جهت در یک مسیر داشته باشیم می توانیم از زانوی 45 درجه استفاده نماییم و اگر در مواردی تغییر جهت همراه با تغییر شعاع مورد نیاز باشد، زانوی 90 درجه بهترین گزینه انتخابی خواهد بود.

درحالتی که بخواهیم مسیر رفت با مسیر برگشت به طور موازی با هم قرار بگیرند در این صورت از زانویی جوشی 180 درجه U شکل استفاده می نماییم. در این حالت مسیر لوله 180 درجه تغییر پیدا کرده و در حقیت مسیر رفت بازگردانده می شود.ماده اولیه در تولید این محصول، کربن استیل و استنلس استیل است. فولاد کربنی در حقیقت از فولادهای ضد زنگ است که به میزان 5/10 درصد کروم به ساختار آن برای جلوگیری از خوردگی افزوده شده است.

استنلس استیل ها در حقیقت نوعی فولاد ضد زنگ هستند که میزا ن کروم آن 12/0 درصد بوده و به دلیل داشتن سطح کروم بالاتر مقاومت بسیار بالاتری نسبت به خوردگی به خواهد داشت. از دسته بندی های دیگر در انواع اتصالات جوشی گاز، تقسیم بندی زانو به دو دسته زانو با شعاع کم و زیاد است. قیمت زانو جوشی فولادی را از آهن شهر پاسارگاد دریافت نمایید.

زانو تبدیل

زانو تبدیلی به منظور تغییر جهت و سایز لوله به طور همزمان کاربرد دارد. زانویی تبدیل باعث می شود اتصالات کمتری در سیستم لوله کشی استفاده شود. علاوه بر این تغییر جهت لوله همزمان با تغییر سایز آن اثر اغتشاش و توربولانس جریان را کم می کند و خوردگی ناشی از اغتشاش را نیز کاهش می دهد. این ویژگی ها باعث جلوگیری از افت شدید فشار در خط می شود.

تولید و کاربرد زانو جوشی درزدار و مانیسمان

انواع زانو جوشی فولادی با زوایای جهت گیری متفاوت می توانند به دو صورت درزدار و مانیسمان تولید گردند. در انواع زانو جوشی درزدار دو لبه ورقه فولادی ضد زنگ توسط الکترود یا آمپر با جریان قوی ذوب شده و لبه ها به یکدیگر جوش می خورند. در حالت زانو جوشی مانیسمان، با وارد کردن سوراخ از وسط استوانه فولاد ضد زنگ، آلیاژ اولیه بدون درز برای تولید این نوع از زانویی تهیه می گردد.

انواع روش های تولید زانویی جوشی فولادی

برای تولید انواع زانو جوشی فولادی از دو روش نورد گرم و سرد استفاده می گردد که در ادامه به تشریح هر کدام از فرآیند ها به طور مفصل خواهیم پرداخت.

فرآیند تولید زانویی جوشی به روش نورد گرم

در تولید زانو جوشی فولادی به روش نورد گرم، از دستگاهی به نام مندرل استفاده می گردد. این روش نسبت به روش نورد سرد پرهزینه تر بوده و دارای سرعت پایین تری در فرآیند تولید است، اما در عوض کیفیت محصول تولیدی نسبت به روش نورد سرد بالاتر است. در این روش ابتدا لوله ها در اندازه های مناسب برش می خورند و بعد از آن وارد قالب می شوند. برای عبور لوله ها از داخل قالب از دستگاه مندرل استفاده می شود. قالب های عصایی شکل درون کوره قرا گرفته اند و لوله های وارد شده را فرم مناسب می دهند.

فرآیند تولید زانو جوشی فولادی به روش نورد سرد

در روش نورد سرد یا فورجینگ از سنبه و ماتریس برای تولید زانو جوشی استفاده می شود. در این روش لوله های برش خورده برای فرم دهی توسط سنبه و پرس هیدرولیک وارد قالب های مخصوص می شوند. این روش مشکلات فروانی را با خود به همراه دارد که از آن جمله می توان به ایجاد سطح ناهمگن در زانو و کاهش سایز لوله در موقع قالب گیری نسبت به سایز استاندارد اشاره نمود. از معایب دیگر روش سرد احتمال ترک خوردگی در زانو بعد از مصرف آن می باشد که به دلیل عدم کیفیت مناسب در روش تولید آن ایجاد می گردد.

 

 

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات بسته شده است.