تاریخچه لوله مانیسمان وآغاز تولید لوله مانیسمان

۳۹

تاریخچه لوله مانیسمان

بیش از یک قرن است که نام مانیسمان به‌عنوان سازنده باکیفیت‌ترین لوله‌های فولادی بدون درز شناخته می‌شود. در سال 1885، برادران راینهارد و ماکس مانیسمان درخواستی برای ثبت اختراع اولین فرآیند نورد برای تولید لوله‌های بدون درز را در دنیا ثبت کردند. اختراع آن‌ها صنعت لوله‌کشی، مهندسی و ساخت وسایل نقلیه را متحول کرد. مانیسمان در پایان دهه 1890 تولید لوله‌های فولادی جوش داده‌شده را نیز آغاز کرد. کارخانه لوله مانیسمان با جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات، لوله‌های خود را در رمشاید آلمان و همچنین در فرانسه، ایتالیا و ایالات‌متحده تولید می‌کند و به بازارهای سرتاسر جهان ارائه می‌دهد.

آغاز تولید لوله مانیسمان

در آغاز، لوله مانیسمان تنها یک پیشرفت فنّاورانه محسوب می‌شد. راینهارد و ماکس مانیسمان برای اولین بار فرآیند نورد برای تولید لوله‌های بدون درز را در کارخانه فایل پدرشان در رمشاید آلمان اختراع کردند. آن‌ها پس از سال‌ها کار و توسعه، آن‌ها یک درخواست ثبت اختراع در سال 1885 ثبت کردند. در سال 1886 حق ثبت اختراع به آن‌ها اعطا شد و نورد اولین لوله فولادی بدون درز آغاز گردید. با این اختراع، به‌عنوان سرمایه خود تا سال 1889 به همراه شرکای مختلف، کار لوله‌سازی را در بوهمیا (که در آن زمان متعلق به اتریش بود) در رمشاید زادگاه خود راه‌اندازی کردند.

در دهه 1890 بود که برادران مانیسمان با اختراع فرآیند «نورد پیلگر» به آخرین پیشرفت فنی خود دست یافتند. این اختراع، چشم‌انداز آینده آن‌ها را به‌خوبی ترسیم کرد و اساس موفقیت اقتصادی آن‌ها را ایجاد نمود. متعاقباً ترکیب پیلگر نورلینگ و سوراخ‌کاری نورد در سراسر جهان به‌عنوان فرآیند مانیسمان شناخته شد. این امر پتانسیل جدیدی را در بسیاری از زمینه‌های فناوری باز کرد و در دهه‌های بعد انقلابی در صنایع مهندسی، لوله‌کشی و ساخت وسایل نقلیه ایجاد کرد.

بین‌المللی شدن لوله مانیسمان

از همان ابتدا، محصولات مانیسمان در چندین مکان در آلمان و خارج از کشور تولید و به سراسر جهان توزیع می‌شدند. کارخانه واقع در لوکزامبورگ، تأمین‌کننده اروپای غربی بود. کارخانه رمشاید، به مشتریان اروپای شمالی خدمات می‌داد. تولیدی‌های اتریش، تأمین‌کننده حوزه بالکان، اروپای شرقی و منطقه مدیترانه بودند و کارخانه واقع در ولز، بازار بریتانیا را تأمین می‌کرد. لوله مانیسمان در سال 1899، به بازار جهانی امپراتوری بریتانیا و آمریکای شمالی نیز دسترسی یافت. در سال تشکیل این شرکت، اولین خط لوله نفت تحت‌فشار جهان در قفقاز با استفاده از لوله‌های مانیسمان احداث شد. متعاقباً نیز محموله‌های گسترده لوله برای سامانه‌های تأمین آب، خطوط لوله، تیرهای برق و روشنایی مدرن خیابان‌ها به سرتاسر جهان ارسال شدند.

شرکت مانیسمان به‌منظور ارائه طیف کاملی از لوله‌ها در نیمه دوم دهه 1890 خط تولید یک لوله بدون درز جدید و کارخانه تولید لوله‌های جوش داده‌شده را در حومه راث دوسلدورف ساخت. این شرکت پس از پایان قرن، با همکاری قبلی با نمایندگان و صادرکنندگان مستقل شروع به توسعه سازمان فروش جهانی خود کرد. از سال 1908، کارخانه تولید بین‌المللی دیگری در دالمان ایتالیا تأسیس شد. در همان سال، دفاتر مرکزی در دوسلدورف که از آن به بعد ریاست گروه را بر عهده داشت و شرکت تابعه آن، در وین شروع به کار کردند.

ورود به عرصه تولید مواد خام

مانیسمان در ابتدا صرفاً یک تولیدکننده لوله بود، بنابراین به عرضه مواد خام ورودی از شرکت‌های دیگر وابستگی داشت. در آغاز قرن بیستم، هدف استراتژیک اولیه آن‌ها توسعه توانایی شرکت برای تأمین نیازهای مواد اولیه خود بود. اولین گام در سال 1906 با خرید «فولاد ریخته‌گری ساربروکن» برداشته شد تا نیازهای کارخانه‌های تولید لوله مانیسمان را با مواد خام دارای کیفیت بالا تأمین کند. خریدها بیشتر شامل صنایع معدنی، معادن سنگ معدن و معادن سنگ‌آهک بود. سرانجام در سال 1929 کارخانه آهن و فولاد خود شرکت در حومه دویسبورگ در هاکینگن راه‌اندازی شد.

برای مانیسمان دهه‌های 1930 و 1940 تحت سلطه سیاست‌های خودکفایی دولت ناسیونال سوسیالیست آلمان سپری شد. این شرکت برای جبران کمبود نیروی کار در طول جنگ جهانی دوم، از اسیران جنگی و کار اجباری برای حفظ تولید خود استفاده می‌کرد. پس از پایان جنگ، مانیسمان به دستور متفقین منحل شد و سپس در سال 1952 به سه شرکت مستقل تقسیم گردید و به فعالیت خود ادامه داد. با این ‌حال شرکت در سال 1955 تحت مدیریت یکپارچه مانیسمان دوباره متحد شد. بین سال‌های 1952 و 1955 مانیسمان کار لوله‌سازی را در برزیل، کانادا و ترکیه آغاز کرد.

پایان و شروعی دوباره

هیئت اجرایی مانیسمان در سال 1999 تصمیم گرفت فعالیت شرکت را بر روی حوزه مخابرات متمرکز کند. گروه مانیسمان آخرین مجمع عمومی خود را در 22 اوت 2001 برگزار کرد و ازجمله تصمیماتی که به تصویب رسید، تغییر نام به وودافون بود. شرکت‌های ادغام‌شده در مانیسمان نیز به گروه زیمنس فروخته شدند. بقیه کسب‌وکارها نیز به فروش رسیدند و گروه مانیسمان منحل شد.

با این ‌حال در سال 2000 چشم‌اندازهای جدیدی برای مانیسمان به وجود آمد. زیرا سالزگیتر اکثریت سهام مانیسمان را به دست آورد. با ادغام شرکت مانیسمان در گروه سالزگیتر، تجارت سنتی لوله‌های فولادی مانیسمان که در دهه 1990 و اغلب توسط بخش‌های جدیدتر ارتقاء یافته بود، اکنون بار دیگر اهمیت استراتژیک پیدا کرد. به‌عنوان تجارت اصلی در این گروه صنعتی، تولید پایدار لوله مانیسمان اصل بنیادین شرکت بوده است و نام تجاری مانیسمان یک‌بار دیگر در زمینه اصلی خود شروع به فعالیت کرد.

در حال حاضر هر دو شرکت تولید لوله سالزگیتر و مانیسمان که بخشی از گروه سالزگیتر محسوب می‌شود، به‌طور مداوم توسعه می‌یابند. به‌عنوان‌مثال در سال 2003 مالکیت انحصاری سرمایه‌گذاری مشترک «لوله‌های ضدزنگ دی‌ام‌وی» در سال 2004 خریداری شد. هدف از این خریدوفروش‌ها، تغییرات ساختاری، تغییر در نام شرکت و سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری مختلف، متناسب‌سازی تولید لوله با نیازهای بازار فعلی و آتی است. از سال 2005، این شرکت پیشرو در امر تجارت «گروه سالزگیتر- مانیسمان» نام دارد و از سال 2017 شاهد راه‌اندازی مجدد طراحی برند مانیسمان نیز هستیم.

جمع‌بندی

شرکت مانیسمان از ابتدای تأسیس خود در اختراع روش‌های جدید و فناورانه لوله، پیشتاز و پیشگام بوده و از اساس هم با اختراع روشی جدید شروع به کار کرده است. تولیدات این شرکت آلمانی به‌طور گسترده در پروژه‌های سنگین خطوط لوله انتقال میعانات در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند. در دهه هفتاد میلادی شرکت لوله مانیسمان کمی از ریشه‌های خود فاصله گرفت و به حوزه‌های تجاری دیگر ورود کرد. اما این شرکت با آغاز قرن جدید و شروع همکاری با گروه سالزگیتر، توانسته است بار دیگر نام تجاری این برند برتر قرن را زنده کند.

 

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰ داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید.

انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند.

کارشناسان آهن شهر پاسارگاد با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

📌 مطالب پیشنهادی :

تاریخچه شرکت مانیسمان

شرکت مانیسمان از ابتدای تأسیس خود در اختراع روش‌های جدید و فناورانه لوله، پیشتاز و پیشگام بوده و از اساس هم با اختراع روشی جدید شروع به کار کرده است. تولیدات این شرکت آلمانی به‌طور گسترده در پروژه‌های سنگین خطوط لوله انتقال میعانات در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند. در دهه هفتاد میلادی شرکت لوله مانیسمان کمی از ریشه‌های خود فاصله گرفت و به حوزه‌های تجاری دیگر ورود کرد. اما این شرکت با آغاز قرن جدید و شروع همکاری با گروه سالزگیتر، توانسته است بار دیگر نام تجاری این برند برتر قرن را زنده کند.

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات بسته شده است.